Ročné PZP za to isté auto môže stáť Bratislavčana aj o 70 eur viac ako šoféra z Kežmarku či z Veľkých Kapušian. Rozdiely v poistnom medzi škodovými a neškodovými klientmi pritom môžu byť len vo výške pár eur. Prečo sa šoférom oplatí prehodnotiť aj staršie poistné zmluvy a s kým sa poradiť?
Ceny povinného zmluvného poistenia (PZP) na Slovensku v posledných rokoch rastú. Každá poisťovňa si pritom tvorí vlastné cenníky a veľké rozdiely v poistnom vznikajú nielen medzi rôznymi modelmi motorových vozidiel, ale aj medzi lokalitami, kde majú držitelia vozidiel trvalé bydlisko.
Napríklad za typické rodinné auto Volkswagen Passat 1,5 TSI môže zaplatiť klient z Bratislavy ročné PZP 119 eur, ale vodič z menšieho okresného mesta Kežmarok len 103 eur a šofér z Veľkých Kapušian 90 eur. Pri drahšom BMW X5 XDRIVE 30D sa rozdiel v cene poistného vyšplhá takmer na 70 eur.
„Pri výpočte výšky poistného zohľadňujú poisťovne viacero parametrov a k týmto parametrom priraďujú rôzne sadzby a koeficienty zliav. Každá poisťovňa má vlastný kľúč na segmentáciu klientov. Niektoré stanovujú vyššie ceny pre rizikovejšie modely vozidiel, iné pre rizikovejšie lokality alebo pre klientov s vyššou škodovosťou,” vysvetľuje riaditeľ pre neživotné poistenie vo FinGO.sk Štefan Fajnor.
Cenu PZP ovplyvňuje aj vek držiteľa vozidla a keďže mladší neskúsení šoféri sú pre poisťovne rizikovejší, majú aj drahšie poistky. Naopak, nižšie poistné kedysi platili ženy, ktoré podľa štatistík spôsobovali menej nehôd. Európsky súdny dvor však pred 8 rokmi kvôli diskriminácii nariadil, že ženy a muži majú platiť rovnako.
Faktorov, ktoré vstupujú do výpočtu ceny poistného PZP je veľa a v poisťovniach majú rôznu váhu. Hlavnú rolu zohrávajú tieto parametre:
Väčšie rozdiely v cenách by mali byť medzi škodovými a neškodovými klientmi, keďže poisťovne musia zo zákona uplatňovať tzv. systém bonus a malus. Ako však ukazuje príklad porovnania cien PZP, neškodového klienta stojí ročné poistné len o pár eur menej. Napríklad za Škodu Fabiu 1,0 MPI zaplatí neškodový vodič z Kežmarku len o 7 eur menej ako klient, ktorý za 3 roky spôsobil 2 nehody.
„Bonus a malus znamená, že poisťovne majú pri určovaní poistného zohľadňovať predchádzajúci škodový priebeh, a to zľavou pre neškodových klientov alebo prirážkou, ak klient spôsobil nehodu. Medzi poisťovňami je však stále veľký nesúlad v aplikácii vstupných bonusov aj malusov po škodovej udalosti,” hovorí odborník.
Ďalším problémom je, že za škodového sa berie držiteľ vozidla zapísaný v technickom preukaze, čo nemusí byť vždy rovnaká osoba ako vodič vozidla, ktorý spôsobil škodovú udalosť. Takže poisťovne uplatňujú systém bonus a malus, ale zároveň môžu zmeniť aj sadzby, podľa ktorých počítajú výšku poistného pre nových alebo existujúcich klientov.
V praxi to môže znamenať, že aj keď ste nespôsobili žiadnu nehodu, tak poistné na nasledujúce obdobie môžete mať vyššie ako v predchádzajúcom roku, lebo poisťovňa zdvihla sadzby.
Taktiež sa môže stať, že aj keď klient spôsobil nehodu, tak mu poisťovňa výšku poistného nezmení alebo sa v konkurenčnej poisťovni dokáže poistiť lacnejšie.
Množstvo ľudí každý rok opakuje tú istú chybu, a síce, že automaticky zaplatia šek od svojej poisťovne bez toho, aby sa zaujímali o výhodnosť svojho PZP. Pritom poisťovne ceny aj podmienky poistenia priebežne upravujú, preto by ten istý klient mohol pokojne získať v inej poisťovni aj o 50 či 100 € lacnejšie PZP alebo atraktívnejšie krytie.
„Poisťovne sadzobníky poistného upravujú najčastejšie smerom nahor, takže PZP sa klientom rokmi zvyšuje. Kvôli segmentácii klientov sú rozdiely medzi poisťovňami veľmi veľké a rozdiel vo výške ročného poistného pre rovnakého klienta môže byť 100 eur ročne, ale aj viac,“ radí Štefan Fajnor.
Zmluvu PZP môžete vypovedať 1-krát ročne a výpoveď musíte poisťovni doručiť najneskôr 6 týždňov pred uplynutím poistného obdobia. Preto si termín výročia zmluvy treba dobre ustriehnuť.
TIP: V súčasnosti už existujú bezplatné aplikácie na stráženie PZP, ktoré klientov vopred upozornia na blížiace sa výročie zmluvy.
„Vypovedanie PZP si vedia klienti v mnohých poisťovniach vybaviť aj online, ale stále sú aj poisťovne, ktoré žiadajú o doručenie papierovej výpovede. Nové PZP sa dá v každej poisťovni uzavrieť online, pričom dnes je už viac ako 95 % poistení uzatváraných cez online kalkulačky sprostredkovateľov alebo stránky poisťovní,” dodáva Štefan Fajnor.
Výhodou uzatvorenia PZP cez makléra a jeho porovnávač je aj to, že finančný sprostredkovateľ klientovi pomôže pri riešení poistných udalostí a k zmluve mu poskytne aj servis. Klientovi môže postrážiť aj jeho výročie zmluvy, takže o rok nebude ukrátený o novšie pripoistenia alebo iné benefity, ktoré môže na PZP získať.
Naši skúsení makléri zo spoločnosti FinGO.sk majú výborný prehľad o aktuálnych podmienkach a cenách v rôznych poisťovniach na trhu, vedia vám objektívne odporučiť to najvýhodnejšie poistenie a ak budete chcieť, zmenu PZP rovno vybavia za vás.
Zavolajte nám na 0800 60 10 60 alebo nám zanechajte kontakt a naše call centrum vás spojí so skúseným odborníkom vo vašom okolí. Ušetríme vám čas, bezplatne vám poradíme a odporučíme to najvýhodnejšie poistenie vhodné práve pre vaše auto či motorku.
Čoraz viac poisťovní ponúka produkty, pri ktorých životná poistka nemá žiadne čakacie doby. Poistnú ochranu…
Na dnešnom realitnom trhu platí jednoduché pravidlo: kto sa skôr rozhodne a zaplatí, má prednosť.…
Ak jazdíte autom, ste povinný mať uzavreté povinné zmluvné poistenie (PZP). Poistenie auta vás chráni…
Dopravná nehoda nemusí hneď znamenať katastrofu, no zbytočné chyby pri jej nahlasovaní môžu spôsobiť výrazné…
Zdravie a rodina sú tým najcennejším, čo máme. Napriek tomu na to často zabúdame. Premýšľali…
Pukliny na dlažbe, poškodený prívod vody, nalomené konáre stromov, hlodavce v pivnici… Počas jari sa…