Cestovné poistenie Fingo radí

Cestujete na dovolenku lietadlom? Zbaľte si dobrú poistku

Na internete nájdete množstvo rád, tipov a trikov, čo si zbaliť na dovolenku lietadlom. Ale takmer nikde nenájdete, čo máte mať “zbalené” v poistke, aby sa vaša cesta lietadlom, či už za prácou alebo na dovolenku, nezmenila na nočnú moru.

Cestovné poistenie vám vie pomôcť nielen v prípade zdravotných problémov alebo úrazu v zahraničí, ale aj v prípade komplikácií pri preprave lietadlom, problémoch s batožinou, či pri krádeži alebo strate osobných dokladov.

FinGO.sk radí: Ak cestujete často lietadlom, väčšina produktov cestovného poistenia nie je pre vás určená a v prípade problémov spojených s leteckou dopravou vám vôbec nepomôže. Najčastejšie ide o najvyššie balíky cestovného poistenia, ktoré kryjú riziká spojené s leteckými služobnými cestami alebo dovolenkami. Venujte preto pozornosť, či sú v cestovnom poistení kryté aj nasledovné riziká:

Poistenie osobných dokladov

Schengenský priestor nám umožňuje, v rámci daného teritória, cestovať iba s občianskym preukazom. Dokonca aj bez neho. Na bratislavskom letisku sa vám to zrejme nestane. Ale ak cestujete z letiska Schwechat – Viedeň, môže sa vám ľahko stať, že od vás nikto žiadny doklad totožnosti pýtať nebude. O to horšie je zistiť, napríklad v Španielsku, že ste nechali občiansky preukaz doma na stole. Práve pre takéto prípady slúži tento typ poistenia. Rovnako vám pomôže aj v prípade straty alebo krádeže osobných dokladov.  

Z tohto poistenia sa vám uhradia náklady na vydanie náhradného dokladu, ako aj cestovné náklady či dokonca ubytovanie v prípade dlhšieho cestovania na konzulárny úrad v cudzine.

FinGO.sk radí: Odporúčame nosiť so sebou na dvoch miestach oddelene občiansky preukaz a prípadne pas. A to aj vtedy, ak cestujete iba v rámci Schengenského priestoru. V prípade straty alebo krádeže občianskeho preukazu sa vrátite späť do vlasti na základe pasu. Rovnako odporúčame mať so sebou fotokópiu občianskeho preukazu alebo pasu. V prípade nutnosti vydania náhradného dokladu, fotokópia dokladu preukáže na konzulárnom úrade vašu totožnosť. Tým ušetríte niekoľko hodín, prípadne až deň, s overovaním vašej totožnosti.

Meškanie batožiny

Meškajúca batožina vám môže život poriadne znepríjemniť. Najskôr prichádza panika, keď sa na letisku na páse neobjaví váš kufor. Následne si musíte zakúpiť všetky nevyhnutné veci a doriešiť finančné odškodnenie s poisťovňou alebo leteckou spoločnosťou.

Nedodanie batožiny leteckou spoločnosťou reklamujte priamo na letisku ešte pred opustením colného priestoru. Spíšete  záznam o nedodaní batožiny, udáte adresu hotela alebo miesta, kam vám majú batožinu dopraviť v danej krajine.  Väčšinou priamo na letisku vám povedia, kde sa vaša batožina nachádza a kedy ju dostanete. Kompenzácia u väčšiny leteckých spoločností začína prakticky okamžite.

Výška odškodného je odlišná u každej leteckej spoločnosti a závisí aj od typu letenky. Napríklad Swiss Air zverejňuje limit pre Economy letenku 100 USD, pre Business 200 USD a pre FIRST class letenku 300 USD odškodné. Väčšina leteckých spoločností však výšku odškodného nezverejňuje.  Dávajte si pozor pri cestovaní s low costovými leteckými spoločnosťami. Ich limity odškodnenia môžu byť oveľa nižšie. V týchto prípadoch môže byť zaujímavejší limit v cestovnom poistení.

Limity v cestovnom poistení bývajú obvykle 150 až 300 eur, pričom poisťovne majú väčšinou nastavené rôzne limity pre rôzne dĺžky meškania. Čím kratšie meškanie, tým je suma nižšia – do 6 hodín len 50 €, do 12 hodín 100 € a pod. V kratších intervaloch sa teda oplatí žiadať refundáciu priamo od leteckej spoločnosti.

Letecká spoločnosť zvyčajne ako prvú možnosť odporúča cestujúcim obrátiť sa pri meškaní batožiny na poisťovňu. Dôvod je logický, ušetrí. My naopak odporúčame obrátiť sa v prvom rade na leteckú spoločnosť. Už len preto, že tam nie je žiadna finančná ani časová spoluúčasť. Navyše letecké spoločnosti nie sú tak striktné pri posudzovaní vecí, ktoré si môžete alebo nemôžete kúpiť. (Zo skúseností preplatili aj make-up alebo fľašu vodky.)

FinGO.sk radí: Plavky a hygienické potreby si zbaľte aj do príručnej batožiny. Máte potom väčší limit na kúpu niečoho iného. Dátum a čas na účtoch za nákup náhradných vecí musí byť medzi časom, kedy batožina mala byť dodaná až do okamihu dodania batožiny, najneskôr do 48 hodín od pristátia.

Strata alebo zničenie batožiny

Meškajúca batožina je síce nepríjemnosť, zvyčajne sa však do niekoľkých hodín vyrieši. Strata alebo krádež batožiny však môžu život poriadne skomplikovať.

Ak vám stratí batožinu letecká spoločnosť, môžete získať náhradu až 1300 eur. Ide o dvojnásobne vyšší limit ako má bežné cestovné poistenie. Vyzdvihnutím batožiny po prílete však táto zodpovednosť prepravcu za batožinu  končí.

V prípade, ak vám batožinu stratí letecká spoločnosť, odporúčame sa obrátiť so žiadosťou o náhradu na ňu. Výhodou je možnosť preplatenia notebookov, optických prístrojov a iných zariadení, ktoré má väčšinou cestovné poistenie vo výlukách.

Ak si vyzdvihnete na letisku batožinu, ktorá je zjavne poškodená, okamžite to reklamujte priamo na letisku pri stánku zastúpenia leteckej spoločnosti. Podľa typu poškodenia sa s vami dohodnú na oprave, alebo vám kuriér doručí domov nový kufor podobnej kvality, veľkosti a značky.

Samotné poistenie batožiny sa vzťahuje na poškodenie alebo zničenie osobných vecí bežnej potreby rizikami ako sú požiar, živel, dopravná nehoda alebo krádež. Treba si dať pozor, pretože väčšinou sú vo výlukách spomínané fotoaparáty, videokamery, notebooky, tablety, telefóny a pod., teda veci, ktoré si bežne berieme so sebou na dovolenku.

Venujte tiež pozornosť limitom cestovného poistenia. Väčšinou je poistná suma približne 700 eur, pričom na jednu vec maximálne 350 eur. V prípade, ak dôjde ku krádeži batožiny z motorového vozidla, býva limit rovnako 350 eur.

FinGO.sk radí: V prípade akéhokoľvek problému s batožinou kontaktujte vždy asistenčnú službu vášho cestovného poistenia. A to aj vtedy, ak si budete uplatňovať škodu u leteckej spoločnosti alebo u prepravcu. Ak by ste nekontaktovali asistenčnú službu, môže to byť dôvod na zamietnutie alebo krátenie poistného plnenia, hoci právny pohľad na takéto zamietnutie je rôzny.

 

Páčil sa vám tento článok? Sledujte nás aj na facebooku. Naši odborníci vám pravidelne prinášajú zaujímavé informácie, témy a novinky z oblasti financií. Pridajte sa k našim fanúšikom a získajte užitočné informácie z prvej ruky.

Mohlo by vás zaujímať