Cestovné poistenie Neživotné poistenie

Poistenie storna dovolenky: Pomôže aj pri obavách z koronavírusu?

Aktualizované 11.3.2020:

Táto predstava vás nepoteší, ale môže sa to stať každému. Kúpite si dovolenku a tešíte sa na ňu celé týždne alebo mesiace. Tesne pred odchodom však nečakane ochoriete, prepustia vás v práci alebo v krajine, kam sa chystáte hrozí nebezpečenstvo, a tak musíte cestu zrušiť. Aby ste neprišli o všetky peniaze za letenku, ubytovanie alebo ďalšie zaplatené služby, môže vám časť nákladov uhradiť aj poistenie storna poplatkov. Je to tak aj v prípade koronavírusu, ktorý sa šíri svetom?

Čo je to vlastne poistenie storna

Ak si zaplatíte nejakú službu – či už je to celá dovolenka, alebo samostatne zakúpená letenka, lístok na vlak alebo ubytovanie v hoteli, ale kvôli nepredvídaným okolnostiam túto službu nebudete môcť využiť, musíte za ňu aj tak zaplatiť storno poplatok. Väčšinou je to plná suma za službu, niekedy to môže byť len 50 % či 80 % zo zaplatenej sumy. Ak by ste už pri objednaní tejto služby uzatvorili aj poistenie storna, poisťovňa by vám tieto storno poplatky, alebo aspoň ich časť preplatila. 

Príklad: Pri letenke za 500 eur alebo 1000- či 2000-eurovej dovolenke by bola škoda, keby vám peniaze prepadli, lebo vám napríklad ochorie dieťa. Vďaka poistke môžete značnú časť z nich dostať naspäť. Pre vašu predstavu, poistenie storna dovolenky v hodnote 1000 eur vás bude stáť len okolo 30 eur.

Dôvody, kedy vám preplatia storno poplatky 

Niektoré poisťovne ponúkajú poistenie storna ako samostatný produkt, inde ho nájdete ako pripoistenie k cestovnému poisteniu. Podmienky ako aj dôvody, kedy vám storno preplatia, sú v každej poisťovni iné. Väčšinou to môžu byť tieto dôvody:

  • Nečakané ochorenie alebo úraz, kvôli ktorému nemôžete vycestovať. V tom prípade doložíte poisťovni potvrdenie od lekára, v ktorom vám vyslovene neodporúča absolvovať cestu. 
  • Môže ísť aj o nečakané vážne ochorenie zverenej osoby – napríklad vášho dieťaťa, manžela či vašich rodičov.
  • Úmrtie blízkej osoby.
  • Krízová situácia v rodine, napríklad rozvod, strata zamestnania (ktorú ste nezavinili vy sami napríklad hrubým porušením svojich povinností).
  • Neudelenie víza alebo aj zmeškanie nástupu do dopravného prostriedku zo Slovenska, čiže ak z objektívnych príčin nestihnete lietadlo, vlak a pod.  
  • Nepokoje alebo živelná udalosť v krajine – nielen v krajine, kam sa chystáte vycestovať, ale aj v krajine, odkiaľ cestujete. 
  • Poisťovňa vám môže preplatiť aj nevyužité, resp. nečerpané služby, keby ste sa z vyššie uvedených dôvodov museli z dovolenky vrátiť predčasne. Túto situáciu väčšinou v rámci cestovného poistenia kryje pripoistenie predčasného návratu, ale v niektorých poisťovniach to môže byť súčasťou poistenia storna.  

TIP: Dôvody, resp. riziká, na ktoré sa poistenie storna vzťahuje, sú vždy popísané v poistných podmienkach každej zmluvy. Dobre si ich preštudujte, aby ste vedeli, kedy budete mať na poistné plnenie nárok, čo musíte splniť alebo dokladovať. Alebo to zverte finančnému sprostredkovateľovi, ktorý vám najlepšie poradí, ktorú poisťovňu si vybrať a ako sa v jej poistných podmienkach zorientovať.

Koronavírus sa šíri svetom. Čo na to poisťovne?

Ak by ste ochoreli, lekári vám diagnostikujú koronavírus a vy by ste na dovolenku nemohli odcestovať, tak vám poisťovňa peniaze z poistenia storna samozrejme preplatí. Ale čo ak sa kvôli obávanému vírusu bojíte vycestovať do krajín, kde bol potvrdený jeho vysoký výskyt? Z poistenia storna by vám peniaze vyplatili len vtedy, keby Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, alebo iný náš štátny orgán vydal správu, v ktorej vyslovene neodporúča vycestovať do krajiny, kam sa chystáte. Rovnako aj daná krajina môže vydať správu, v ktorej kvôli rozšírenému vírusu neodporúča cestujúcim pricestovať.  

Pozor! Ministerstvo zahraničných vecí vydalo 10. marca odporúčanie necestovať  do Talianska.  Všetky cestovné odporúčania môžete priebežne sledovať na internetovej stránke ministerstva TU

Čo sa deje, ak ministerstvo odporučí necestovať?

  • Keď ministerstvo zahraničných vecí zverejnilo oficiálne stanovisko o odporúčaní necestovať do postihnutých oblastí, najskôr sa obrátite na cestovnú kanceláriu, resp. poskytovateľa služieb spojených s cestovaním, napr. zavoláte do hotela, ktorý ste si zaplatili a podobne.
  • Opýtate sa na aktuálnu situáciu a možnú kompenzáciu alebo poskytnutie náhradných služieb. Keby dopravcovia zrušili spoje do postihnutých oblastí, v tomto prípade by ste kompenzáciu diskutovali s leteckou, resp. dopravnou spoločnosťou. 
  • V prvom kroku je to vždy o podmienkach, aké si pri nevycestovaní vyjednáte s cestovkou či leteckou spoločnosťou. No ak sa s nimi na kompenzácii nedohodnete a budú vám účtovať storno poplatok, o jeho preplatenie potom v druhom kroku požiadate poisťovňu cez svoje pripoistenie storna.

Pozor! Ak sa už nachádzate v zahraničí alebo do zahraničia vycestujete napriek varovaniu, môžu byť liečebné náklady v dôsledku ochorenia, ktoré je vyhlásené ako epidémia alebo pandémia, v niektorých poisťovniach vylúčené z krytia. Ak však utrpíte v takejto krajine úraz a okrem poistenia storna máte poistené aj liečebné náklady, tieto vám poisťovňa bude kryť.

Kedy myslieť na pripoistenie? Čas hrá svoju rolu 

Ideálne je vybaviť si poistenie storna, resp. cestovné poistenie s pripoistením storna v ten istý deň, kedy ste si samotný zájazd alebo služby zakúpili. Ak si najskôr kúpite pobyt či dovolenku a o niekoľko dní, týždňov či dokonca mesiacov začnete premýšľať, že by ste na ňu z nejakých dôvodov nemohli odcestovať, môže poisťovňa váš postup považovať za špekulatívny.

V takomto prípade, myslite na to, že poisťovne majú čakacie lehoty okolo 10 až 14 dní a poistka začne kryť storno až po tomto čase. Čiže keby ste mali vycestovať o týždeň, tak vám dnes vybavené poistenie storna nebude platiť. No ak máte odísť na dovolenku až o mesiac, pripoistenie storna má pre vás význam.

Čo je ešte dôležité pri storne

1. Aj poistenie storna väčšinou obsahuje spoluúčasť podobne ako je to pri havarijnej poistke. Výška spoluúčasti sa pohybuje okolo 10 % zo sumy, ktorú vám bude poisťovňa preplácať.

Príklad: Keby vám mala prepadnúť 1 000-eurová letenka v plnej výške, tak by vám poisťovňa preplatila 900 eur a 100 eur by bola vaša spoluúčasť na škode.

2. Poistenie storno poplatkov býva limitované výškou, do akej sa môžete poistiť. 

Príklad: Ak plánujete s celou rodinou exotickú mesačnú dovolenku za 10 tisíc eur, nie každá poisťovňa vás vie na túto sumu poistiť. 

3. V každom prípade je dobré mať prehľad o viacerých poisťovniach a ponukách cestovného poistenia, resp. poistenia storno poplatkov na trhu. Podmienky sa môžu v rôznych poisťovniach výrazne líšiť. 

Nemusíte to riešiť sami, spoľahnite sa na nás

Ak stále váhate a neviete, ako sa pre podobné nečakané situácie pripoistiť, obráťte na našich FinGO.sk finančných sprostredkovateľov. Cestovné poistenie si môžete uzatvoriť aj online na stránke www.fingo.sk alebo nám zanechajte vaše údaje a my sa vám ozveme. 

Naši makléri vám poradia aj v iných oblastiach neživotného poistenia, či už ide o PZP a havarijné poistenie, alebo ak práve riešite hypotéku a popri nej aj poistenie domácnosti a nehnuteľnosti. Pobočky FinGO.sk nájdete na celom Slovensku. Môžete nám zavolať aj na call centrum na číslo 0800 60 10 60

Mohlo by vás zaujímať